Studiedag in highlights
‘De kracht van het informele netwerk’. Dat onderwerp stond centraal tijdens de vierde studiedag van de Vereniging Spoedhulp Jeugd. Deze studiedag vond plaats op 29 januari in Antropia in Driebergen en werd bezocht door ruim honderd belangstellenden uit het hele land. De highlights in quotes en in beelden.
Studiedag in quotes
Inleiders op de studiedag van de Vereniging Spoedhulp Jeugd maakten volop gebruik van historische quotes om hun verhalen kracht bij te zetten. En uiteraard deden zij zelf ook een duit in het zakje. De studiedag, samengevat in klassieke en hedendaagse quotes.
'3 jaar na de transitie is er nog steeds sprake van polarisatie in de zorg voor jeugd. Steek je hand nu eens uit en zie wie wat kan toevoegen. Eerst inhoud, dan vorm! We hebben elkaar nodig.'

‘Wat hebben kinderen wiens gezicht niemand kent aan privacy?’

‘We cannot solve our problemen with the same thinking we used when we created them.’

‘Het sociale systeem dat kinderen moet beschermen is vaak ook het systeem dat allerlei risico’s met zich meebrengt. Dat is de paradox van het sociale netwerk in de jeugdbescherming.’

‘Het gaat altijd om lef en liefde’

‘In veel trajecten wordt gestart met de ‘wat-vraag’: wat is er aan de hand, wat moet er gebeuren? Bij JIM wordt pas naar de wat-vraag gekeken als de ‘wie-vraag’ goed is beantwoord: wie uit het netwerk kan meedenken?’

‘Ik geloof in ecosystemen waarbij het niet uitmaakt of je professional bent of niet, in een netwerk van particulieren, groepen en organisaties die als een systeem samenwerken bij het bedenken, ontwikkelen en maken van producten en diensten.’

‘De ware ontdekkingsreis is geen zoektocht naar nieuwe landschappen, maar het waarnemen met nieuwe ogen.’

‘Het is niet de sterkste van een soort die overleeft, ook niet de intelligentste. Wel degene die zich het beste aan veranderingen kan aanpassen.’

‘De natuur herstelt zich nooit. Na een crisis is het een kwestie van: accepteren wat is, en verder gaan met wat werkt.’

‘Ideeën zijn prachtig. Maar als je ze niet tot executie brengt, zijn ze waardeloos.’

‘Taal 1 betreft de taal die nodig is om onze wereld georganiseerd te krijgen. Taal 2 is de taal van betekenis geven aan, de taal van liefde, van verbinding, van elkaar begrijpen. Je zou willen dat taal 2 dominant is en dat taal 1 ondersteunend werkt. Maar helaas is het vaak andersom.’

Studiedag in beelden











































